Retargeting, som å ha en selger som følger etter deg!

selgerHar du noen gang vært i en butikk og sett på et produkt men bestemt deg for å tenke litt på det, eller at det ikke var noe for deg? Og samtidig opplevd at butikkekspeditøren ikke respekterer valget ditt om å ikke handle akkurat nå? mange forbinder nok dette med selgere i boder på populære turststeder i utlandet. Er det en egenskap hos disse selgerene du verdsetter? eller ser du på det som mas?

Etter en del år i medieverdenen med oppsett og analyse av online kampanjer for mange og ulike merkevarer, har jeg selv vært med på å styre kampanjer som bruker en teknikk som kalles retargeting. Det vil si en teknologi som gjenkjenner at du har vært inne på en nettside og vist interesse for en merkevare eller et produkt, og på den måten kunne friste deg/påminne deg om at du har hatt interesse for hva annonsøren har å tilby, ved å ha annonser spesifikt til det du viste interesse for vist til deg på andre nettsider i etterkant.

Dette kan, brukt riktig, være annonsering med veldig høy relevans. Og være noe som en forbruker kan oppfatte som hjelpende i valg av produkt eller tjeneste. Men, brukt feil kan det også oppfattes som han masete selgeren som bare fordi du kikket på et av produktene hans følger etter deg og maser og maser om at du kan må kjøpe det! Hvor går balansen?

Grunnen til at jeg skriver dette innlegget er fordi jeg idag så en annonse på VG (Og jeg trykker så og si aldri på annonser) om en ny vidunderprodukt mot snorking. Jeg har en far som sliter veldig med snorking, og ville se om dette virket som et bra produkt, eller enda ett produkt som mest sannsynlig lover mer enn det holder, noe som er relativt vanlig i produktkategorien. Og etter en rask titt på siden tenkte jeg at dette bare var tull og tøys, og forlot siden. Gikk så inn på Facebook, og øverst på newsfeeden min var en annonse for det samme produktet og samme nettsiden… Selgeren som aldri ga seg var tilstede! Jeg følte med en gang at de ble for masete, og valgte å si ifra at det ikke var ønskelig å motta reklame fra annonsøren. Ny refresh av siden, og samme annonsen kom opp i et mindre format på høyresiden i annonsefeltet, og jeg var nødt til å fjerne den derifra også! Etter det begynte jeg å skrive dette innlegget, men det blir spennende å se hvilke andre steder denne selger vil poppe opp og mase om at jeg må kjøpe produktet, for jeg må jo ha vært interessert…

Eller blir jeg nødt til å gå inn i nettleser-historikken og slette alle cookies, slik at de ikke har noe spor etter meg lenger? Jeg er innlogget på mange ulike sider til enhver tid, og det dumme med dette er at denne innloggingen blir logget ut samtidig, så dette er noe jeg helst vil unngå!

Det er ikke bare denne annonsøren jeg har sett at bommet ekstremt på dette. Jeg bestiller en del hotellrom gjennom reiser i jobb. Og ofte så søker jeg på ulike hoteller i samme by. Booking.com er et nettsted som er aktive i bruken av retargeting, noe som kan være forståelig ut fra deres business case. De vet at mange kikker rundt på både booking.com, hotels.com og kanksje også hotellenes egne nettsider. Så det er viktig å minne folk på at de også så på et hotell på deres side! Ser helt klart at de kan hente inn gode konverteringer på å ha denne taktikken. Men problemet oppstår for sånne som meg, som nesten ukentlig bestiller hotellrom, og samtidig leter etter hoteller for neste reise. Etter at jeg har bestilt et hotellrom i en by, ender jeg opp med å fortsatt få reklame for det aktuellet hotellet jeg har bestilt, OG andre hoteller jeg har sett på i andre byer jeg både har vært i og skal til. Altså kaster de bort dyrebare annonsekroner på å følge etter en kunde som allerede har kjøpt produktet. Samtidig som de frastøter meg å gå inn i butikken igjen, da jeg føler at de hele tiden dukker opp foran trynet mitt for å få meg til å handle…. På meg fungerer ikke dette! Og jeg tror det er mange med meg!

Jeg kjenner at jeg for hver dag som går blir mer og mer lei av annonsering, og jeg blir mer og mer skeptisk til bruken av tenkologi for å skape mer «relevant» reklame. Da den altfor ofte ender opp med å mase på folk som egentlig bare var litt nysgjerrige , og langt ifra interesserte. Jeg tror markedsfører gjør seg selv en bjørnetjenste ved å utnytte disse teknologiene i tide og utide da det fort kan føre til at folk blir keptiske og immune mot metoden. Jeg er iallefall i ferd med å bli det. Men skal være den første til å innrømme at det nok kan være fordi jeg kjenner for godt til bruken og tankene bak slike kampanjer.

Problemet er jo det faktum at alle som markedsfører et produkt mener at ALLE burde ha dette produktet, noe som forsåvidt gjelder Zinzino og våre produkter også. Derfor er det viktig å ha i bakhodet hvordan folk reagerer når ting blir oppfattet som mas. Men fordelen vi i direktesalgsbransjen er at vi har mennesklig kontakt med alle vi kontakter angående salg av våre produkter. Vi kan lese kropps-språk og høre på tilbakemeldinger, noe teknologisk drevet markedsføring i form av retargeting ikke har mulighet til å gjøre, eller iallefall benyttes den mulgheten svært sjeldent. Igjen så ser jeg fordeler ved måten direktesalg utføres på sammenlignet med tradisjonell markedsføring. Men vi har jo selvsagt problemet med distributører som mangler sosiale antenner og er overivrige på salg, men det er svakheter i alle systemer og metoder.

Jeg tror også at merkevarer må være ekstremt forsiktige med å bruke retargeting på Facebook, da mange ser på facebook som en noe mer privat sfære enn nettet generelt. Når de får opp ting i newsfeeden som så åpenbart kan linkes til et annet nettstedsbesøk tidligere på dagen, så føler de seg mer overvåket, enn om annonsen dukker opp på VG eller Dagbladet, eller andre mer random sider. I newsfeeden er man vant til at man får opp ting man ser på som personlig og relevant i forhold til sitt sosiale liv, og når en annonse fra en side du nettopp besøkte kommer opp, så føler iallefall jeg meg forfulgt, og at de krysser en intimsone som jeg ønsker å bevare.

Er dere enige eller har jeg blitt litt ekstra paranoid?

Comments

comments