Facebook Norges største medie

Facebook-Advertising-GuideAt Facebook nå er største medie verifiserer en tanke og en trend jeg har tenkt mye på de siste 2-3 årene. Nemlig at sosiale medier forandrer markedsføringen for alltid. Det har nok vært opplagt for de fleste, men jeg tenker mer på at trenden beveger seg mer mot relasjonsmarkesføring. Nemlig det at Facebook klarer å koble merkevarer inn i dialogen mellom mennesker som kjenner hverandre, og sette personlige anbefalinger inn i en «massekommunikasjons» kontekst.

For meg som jobber med nettverksmarkedsføring og direktesalg, så er dette en spennende trend. For det viser at merkevarenes atferdsmålinger og analyser av kampanjer trekker de over mot nettopp personlig anbefalinger  og en mer relasjonsdrevet  tankegang.

Det er jo ingen hemmelighet at en personlig anbefaling er den sterkeste formen for påvirkning. At en relasjon alltid vil stille sterkere enn et budskap i et annonsemedium. Og i så måte må man enkelt kunne se at direktesalg er enda hakket vassere enn de sosiale mediene.

Bare tenk selv, hva ville du gjort hvis du så en annonse for et produkt du fikk lyst på men vennene dine sa at de ikke var noe fornøyd med. Eller hvis du hadde bestemt deg for å kjøpe et produkt, mens en venn fortalte deg om et annet produkt han/hun hadde bedre erfaringer med?

Dette sier seg jo selv, men allikevel kan folk finne på å være skeptiske til en anbefaling bare fordi noen tjener penger på den. Mens samtidig så vil de gjerne handle av venners arbeidsplasser hvis det bidrar til rabatter, selv om denne personen fortsatt tjener penger på det.

Det jeg føler at mange ikke ser med tanke på direktesalg og nettverksmarkedsføring er at en som anbefaler deg et produkt fordi de bygger en business rundt det, ikke nødvendigvis tjener så mye penger på at du kjøper dette produktet i første omgang, men kun hvis du er fornøyd og forblir kunde. Så skepsisen er på mange måter ubegrunnet og ulogisk. Et direktesalgs-seksap som Zinzino er ikke ute etter kunder bare for å få kunder, men de er ute etter fornøyde kunder fordi de lever av varepraten det skaper. Det er alt de lever av!

Tradisjonelt markedsførte produkter derimot, er ikke like avhengige av dette, da de konstant påvirker ditt syn på produktet gjennom reklame. en selvsagt er vareprat viktig for de også, men de har flere strenger å spille på!

 

Comments

comments