Du er din egen merkevare

personal-branding-tipsNår man starter med nettverksmarkedsføring så tror mange at man bare skal gjøre en enkel jobb og tjene store penger.

Det er FEIL! Når man starter med nettverk så starter du din egen uavhengige butikk! Du er merkevaren, du er selskapets ansikt og kvaliteter…

Så nettverksmarkedsføring er måten man bygger merkevaren i slike konsepter… Businessmodellen er å flytte varer fra importør til sluttbruker, og du er alle leddene imellom… Grossist, detaljist, markedsføringen osv. Dette er jobben du tar på deg når du starter med nettverksmarkedsføring, og for dette får du en andel av omsetningen, akkurat som en butikk/detaljist legger på en fortjeneste. Nå er det slik at de fleste nettverks-selskaper har fjernet grossist leddet, og står for dette selv gjennom lagerføring for sine ditributører, noen (Som ZInzino) har også kuttet ut detaljist leddet og lar distributørene slippe å kjøpe inn produkter å selge de videre, men gjør dette over nettbutikk istedenfor. Men du som distributør «eier» kunden akkurat som en butikk gjør i en tradisjonell varekjede…

Et interessesant konsept jeg kom over her om dagen er https://www.likenshare.no/. Dette er et konsept som gir merkevarene tilgang til x antall medlemmer de kan gi gratis produkter mot en forpliktelse til å spre budskapet om det i sosiale medier. I bunn og grunn nettverksmarkedsføring uten elementet av salg… Man skal bare gjøre markedsføringsjobben for de, belønningen er gratis produkter!

Her har merkevarene som benytter denne modellen fortsatt et behov for grossister, butikker, og videre markedsføring, så derfor har de ikke råd til å gi ut noe av omsetningen til de som anbefaler. Ei heller ønsker de det! Men man ser tydelig at også tradisjonell markedsføring beveger seg mot høyere grad av personlige anbefalinger for å øke ROI (Return on investment) på markedsføringen sin, gjennom høyere klikkrater og konverteringrater. Det interessante med likenshare er jo at de tar penger for å formidle denne tjenesten… Litt som vi i Zinzino får en liten sum for å finne folk som kunne tenke seg å prate positivt om vårt produkt…

See? Nettverksmarkedsføring er ikke så annerledes som mange skal ha det til! Det er faktisk veldig smart både for selskaper og de som gidder å involvere seg i de på en seriøs måte!

 

 

Comments

comments